Въздействието на войната върху комуникационния бизнес в Украйна: гледната точка на място

Въздействието на войната върху комуникационния бизнес в Украйна: гледната точка на място

Материал от Олена Суханова, управляващ директор на MSL Украйна

Към дата 24 юли, тече 151-ви ден на украинска съпротива срещу руската агресия. През тези дни настъпиха много промени в живота на украинците, на бойното поле, както и в нагласите и очакванията по отношение на войната. Накратко основните тенденции в украинското общество могат да бъдат описани по следния начин:

  1. Войната доведе до масова миграция в чужбина (5%) и във вътрешността на страната (18%), но украинците се завръщат у дома. Антимиграционните настроения са на най-високи нива от 2021 г. досега.
  2. 67% от украинците участват финансово в благотворителност. Основен приоритет за подкрепа са дарения в полза на армията.
  3. Украинците се адаптират към новия начин на военен живот. Повече от 90% са сигурни в победата на своята страна. Що се отнася до времето, необходимо на Украйна за победа, хората са увеличили времето за изчакване с между няколко - 6 месеца, до година (35%) и повече от година (17%).

Колкото по-дълго сме във военно положение, толкова повече се адаптираме и се насочваме към други интереси:

  • Здравословен начин на живот – физическото и психическото здраве са под натиск, но украинците се опитват да намерят нормалност.
  • Пътуването може да изглежда неуместно, но ваканцията е необходима.
  • Онлайн обучението отново е тенденция; нивата на интерес се връщат към времето от преди войната. 33% от украинците планират да придобият нова професия.
  • Готвенето е още по-актуално; след есента украинците трябва да отличат домашната кухня.

Говорейки за икономиката, според Националната банка на Украйна, нивото на БВП ще намалее с 35% през 2022 г., а според Световната банка - до 45%. Русия изгаря житните полета, взривява житници, краде зърно, разрушава инфраструктура. Всичко това нанася съкрушителен удар на икономиката на страната и заплашва да предизвика световен глад.

Броят на украинците, които работят, е намалял с 31%, вследствие на войната. 49% от причините за съкращаване на хора са свързани с преустановяване дейността на компаниите. 65% от работещите украинци твърдят, че техните заплати са намалели. Делът на хората, които оценяват доходите си като средни + (достатъчно средства за закупуване на дълготрайни стоки), е намалял наполовина, докато делът на тези, чийто семеен доход позволява да покриват само основни нужди, се е увеличил повече от два пъти.

Половината от бизнеса работи на непълно работно време, 1/2 от бизнеса се нуждае от преместване. Благодарение на релокацията, Украйна ще придобие нови икономически връзки с Европейския съюз, ще се осъществи икономическа европейска интеграция. Страната обаче може да загуби активни предприемачи, които ще се прехвърлят да правят бизнес в държавите от Европейския съюз.

Спрях се толкова подробно на описанието на основните икономически показатели, защото състоянието на икономиката и търговските дружества пряко влияе върху състоянието на комуникационния бизнес. Както казах по-горе, украинците се адаптират към новата реалност и вярват в победата. Следователно, въпреки трудните икономически условия, 80% от неокупираната украинска територия се връща към активно възстановяване на бизнеса.

Много рекламодатели възстановиха работа през май месец и повече от половината от тях очакват да подновят своите дейности през втората половина на 2022 г. – началото на 2023 г.

Говорейки за комуникационни агенции, тогава, разбира се, най-потърпевши са местните, които нямат подкрепа от международни групи. Редица локални агенции, дори големи, съкратиха частично служители или изпратиха служители в неплатен отпуск. Малцина успяха да запазят заплатите на същото ниво, много служители получиха намаление на заплатите.

Въпреки сериозната икономическа криза, ние бяхме едни от първите, които започнаха своя информационна война. Буквално в първата седмица на агресията се появиха социални кампании в подкрепа на въоръжените сили на Украйна, бежанците, кампании за защита на украинското небе и за разказване на истината за войната. Само в рамките на Publicis Groupe Украйна и през първите 100 дни от войната, са лансирани повече от 15 социални кампании в подкрепа на страната. Украинското творчество вече се чува в Европа и САЩ, много колеги могат да придобият международен опит. Станахме самоуверени; осъзнахме по-добре силните си страни и ги прилагаме по най-ефективния начин. Фразата „Каква е твоята суперсила? Аз съм украинец” се превърна в квинтесенцията на активно духовно развитие и творческо израстване.

Украинското съдържание става актуално и интересно в целия свят, което означава, че комуникационната индустрия на страната има чудесна възможност да разкрие своя талант и да покаже своята ефективност на света!

Постепенно се възстановява и рекламната активност, особено дигиталната. 42% от украинците смятат рекламните кампании за подходящи по време на война, 67% са забелязали помощта на украинския бизнес, 59% - на международния. Действията са по-важни обаче. Ето защо, сега повече от всякога е важно брандовете и компаниите да не преминават в период на спокойствие, а да продължават комуникацията. Когато времената са добри, би трябвало да рекламирате, когато времената са лоши, трябва да рекламирате. Продължаващата комуникация ще спомогне за засилване на връзките с потребителите, не губи пазарен дял, възстановява по-бързо след кризата и увеличава краткосрочните и дългосрочни продажби. Разбира се, важно е комуникацията да отговаря на предизвикателствата на времето. Ние препоръчваме на нашите клиенти следните комуникационни акценти по време на война:

  • Ние подкрепяме
  • Ние работим
  • Даваме работа и плащаме заплати
  • Включваме подизпълнители и доставчици – мотивираме различните бизнеси да работят
  • Бъдещето е тук, то трябва да се гради днес

Трябва да комуникираме стратегически и целенасочено. Комуникацията сега е не само информация, но подкрепа и грижа.

Една от значимите тенденции в потребителското поведение е, че украинците решително отхвърлят международни брандове, които продължават да работят в Русия. Само 14% са готови да купуват продукти на компании, които все още функционират в тази страна. Активното развитие на украинските брандове започна след „Революцията на достойнството“ и началото на войната през 2014 г., но сега идва още по-благоприятен период за развитие на украинските компании и марки, за изграждане и укрепване на отношенията с потребителите.

Солидарността и патриотизмът дадоха огромен тласък на развитието на украинския език. Много рускоезични украинци преминаха на украински. Украинската музика се развива активно. През 100-те дни на войната бяха създадени много патриотични песни. Кавър на националния химн на Украинския доброволчески легион - "Ой, червена калина на поляна", сега звучи във всеки украински двор и беше изпълнен от известни чуждестранни групи и артисти. Развитието на езика ще доведе до по-нататъшно разгръщане на културната, литературна, музикална, филмова и книжна индустрии.

Има едно интересно изследване, че повечето хора, преживели травма, не развиват посттравматичен стрес, много от тях дори казват, че са пораснали след преживяното. Ричард Тедески и Лорънс Калън въвеждат термина „посттравматичен растеж“, за да предадат същността на този феномен. Според тяхната дефиниция, това са положителни психологически промени поради много трудни житейски обстоятелства. Аз мисля, че комуникационният бизнес преминава през този посттравматичен феномен на растеж в момента.

Много сме благодарни за помощта, която получихме, знаем, че със сигурност ще спечелим, но ни чака дълъг и труден път. Моля, продължавайте да помагате и не позволявайте да се уморявате от войната. Защото ние се борим за всеки един от вас!

Автор: Олена Суханова, управляващ директор на MSL Украйна, част от Publicis Groupe.

Всички данни са от вътрешни доклади и отчети на Publicis Groupe.

 

Поглед напред
относно CMO Insider

Надеждна информация, анализ и експертно мнение по отношение на социалните нагласи, маркетинга, медиите и рекламните тенденции, които ще бъдат полезни при вземането на важни бизнес решения по време и след пандемията COVID-19.

CMO Insider
бул. България 118
бизнес център Abacus, ет.5
София 1618, България