Световното по футбол – кой, къде и какво гледа?
Време за четене: 3 мин.
Наскоро приключилото Световно първенство в Катар е може би най-противоречивото издание на турнира в съвременната история на футбола. Основната причина, отвъд твърденията за корупция около избора на домакин, е провеждането на световното през зимата, докато големите национални първенства са в разгара си. В контекста на телевизионното излъчване, Катар 2022 съвпадна с финалите на основните ТВ предавания – много по-сериозна конкуренция за ТВ аудитория отколкото обичайния период на провеждане през лятото. Другата особеност е, че Нова ТВ и БНТ си поделиха излъчването на първенството подобно на Европейското преди 2 години. Миналото световно обаче беше излъчено само по БНТ, затова е интересно да се види кой канал предпочетоха зрителите за най-големите мачове.
Нека започнем с отговор на въпроса кой всъщност гледа Световното по футбол. На долните графики виждаме демографския профил на аудиторията конкретно на мачовете от световното.
65% от зрителите на Световното в Русия през 2018 г. са били мъже, а 35% жени. Съотношението се запазва на практика същото през 2022 г., що се отнася до БНТ. Нова ТВ обаче успява да привлече голяма част от дамската аудитория. 47% от аудиторията на мачовете излъчени по Нова ТВ се състои именно от жени. Също така, най-възрастните зрители над 65 години очаквано са предпочели да гледат мачовете по националната телевизия. Разпределението по местоживеене е много сходно между двата канала – лек превес в селата има БНТ, за сметка на малките градове.
Двата канала бяха в директна конкуренция за зрителския интерес в последните два мача от Световното: Хърватия – Мароко в битката за бронзовите медали и разбира се, финалът Аржентина – Франция. БНТ привлече повече зрители спрямо Нова ТВ и в двата случая.
Ако се върнем на сравнението между двете световни първенства – това в Русия достигна до малко по-голяма аудитория от Катар 2022. И по-конкретно, Световното в Русия достигна 5,5 млн. души, а това в Катар – 5,3 млн. сред всички зрители над 15-годишна възраст. Едно от обясненията за този феномен е отрицателният приръст на населението, тъй като през 2022 тези 5,3 млн. души формират 91% от цялата ТВ аудитория, а през 2018 са 90%.
Ето и кои мачове предизвикаха най-голям зрителски интерес на последните две първенства:
Сред зрителите над 15-годишна възраст финалът през 2022-ра между Аржентина и Франция е гледан от 400 хиляди души повече. Причините могат да са много, но най-вероятната е ефектът Меси. От друга страна, мачовете предхождащи финала са били по-гледани през 2018-та, отколкото през 2022-ра.
Подобно сравнение може да се направи и на база отделните отбори. Ето кои отбори достигнаха до най-голяма аудитория средно на мач:
Хърватия се очертава като един от любимите отбори на българския зрител. Аудиторията разбира се е пряко следствие от представянето на отбора, но именно Хърватия е единственият отбор, присъстващ в топ 5 по достигнати зрители и на двете първенства.
В продължението на тази статия след няколко години се надяваме в данните да присъства и българският национален отбор по футбол.
Автор: Дамян Коларов, изследовател и анализатор в Publicis Groupe България, [email protected]
Заглавна снимка: kovop58 / Shutterstock