Себастиян Степак, главен изпълнителен директор на MSL за ЦИЕ, за очакванията на клиентите за бързи решения до дни и за надежден партньор с голяма експертиза

Себастиян Степак, главен изпълнителен директор на MSL за ЦИЕ, за очакванията на клиентите за бързи решения до дни и за надежден партньор с голяма експертиза

Агенциите, част от голяма мрежа, също са способни да доставят услугите си по-бързо и по напълно предвидим начин

5 minutes read

Според вас как компаниите в нашия регион се адаптират към новата ситуация? Забелязахте ли някакви съществени разлики между пазарите и индустриите? Откроява ли се определен пазар или индустрия по начин, по който се е справил със ситуацията?

В началото шокът беше огромен. Обаждахме се едни на други, за да обменяме информация относно управлението на проблеми, преживяванията, реакциите на хората – затворени и ужасени от новините, идващи от медии от цял свят. След март и април 2020 г., навлязохме в новото нормално мигновено. Най-голямата заплаха идваше директно от клиентите. Ние бяхме зависими на 100% от тяхната ситуация и когато видяхме, че в повечето случаи те успяха да се справят с проблемите или да ги преобърнат, успяхме да направим планове и договорки при нови обстоятелства. Икономиката беше най-голямата въпросителна – като в началото на всяка криза. Отне ни един тежък месец да го превъзмогнем – но след 30 дни вече знаехме, че в края на този тъмен тунел има светлина. Истински пробив беше първият клиент, който спечелихме в началото на април 2020 г. – магазин за електронна търговия. Вече знаехме, че е въпрос на време да се върнем в правия път.

Гейминг индустрията беше най-печеливша. Отличен тайминг, възползване от инерцията, добра комуникация и маркетингов подход, без да използва нещастието на другите. Гейминг компаниите бяха първите, които превключиха изцяло на онлайн комуникация със събития, премиери и всички рекламни дейности. Разполагайки със страхотна инфраструктура, те бяха готови да доставят на всеки, желаещ да купува и играе. Например веднага щом осъзнах, че няма да се състезавам в сезон 2020 г., превключих на електронни състезания с моя отбор и имахме възможността да подобрим нашите умения не само чрез надпревара, но и чрез сесия с онлайн треньор.  Изумително е как онлайн срещна офлайн.

Почти навсякъде се сблъсквахме с едни и същи проблеми, но ситуацията във всяка страна беше повлияна от решенията на местното управление и нивото на заплаха в определения период. Не знаехме нищо за страха, реалната заплаха или действителните затруднения в Полша, когато правехме сравнение със случващото се в Италия.

 

Какво e новото, което открихте по време на пандемията за вашата агенция и международна мрежа от колеги?

Ние вече бяхме една от най-готините агенции на пазара, която позволяваше на служителите си да работят от вкъщи 3 дни в месеца.  Но новият тип на работа от вкъщи беше съвсем друго нещо. Обаждахме се на колеги след час с напълно различно задание – подготовка на документи и презентации – всичко, което изискваше спокойни условия за работа.  

През март 2020 г. поддържахме напълно работещи офиси от вкъщи по 10-12 часа на ден. Изведнъж всички осъзнахме, че директният контакт означаваше часове или дни пътуване и в тази ситуация могат да бъдат считани като загубено време. Независимо дали става дума за конкурс за глобален клиент или за важна пресконференция, можем да го осъществим с най-високо качество, без да напускаме домовете си. Лаптоп, телефон и стабилна интернет връзка са всичко, от което се нуждаем, за да реализираме необикновени и различни кампании.  

 

Какво според вас е голямото предизвикателство в момента за комуникационните агенции?

Нашите комуникационни канали преминават през големи промени. Външната реклама  почти не съществува,подобно на събитията, киното или дори традиционната печатна преса. Наистина чувствам, че комуникационната индустрия трябва да започне мащабна дискусия относно бъдещето си в следствие на този спад, тъй като това със сигурност ще има отражение върху професията ни. Но, първо ще трябва да преценим мащаба и влиянието на кризата, което предстои да се случи през следващите седмици и месеци.

 

Каква роля играят агенциите, докато клиентите им се адаптират към новата ситуация? Как според вас клиентите виждат новата им роля?

Клиентите вече направиха смяна. Те искат опитни агенции, които са част от мрежа и които могат да управляват бизнеса им по надежден и последователен начин на пазарите по цял свят. Агенциите, част от голяма мрежа, също са способни да доставят услугите си по-бързо и по напълно предвидим начин.  Сега не е време за експерименти. С по-голям международен обхват и познанията в данните и технологиите на борда, ние сме техните очи и уши по отношение на управлeнието на бизнеса, тенденциите и промените. Решенията се взимат по-бързо от всякога и всеки търси партньор, който е способен да доставя във всяка област в рамките на дни – не месеци, без разточителни сесии за брифиране и опознавателни срещи.

 

Как ще изглежда агенцията на бъдещето?

От една страна, трябва да сме по-наясно с времето на нашия служител. Сега вече знаем, че двудневно пътуване до Австралия само за една среща не е най-блестящата идея от икономическа гледна точка. Но всички ние ще пътуваме отново. На първо място – защото сме свикнали с това. Второ – защото ръкостискането е все още ръкостискане. Реалността не е онлайн. Ако едни и същи правила ще важат за всички – това е честна сделка. Но веднага щом конкурентите ни решат, че ръкостискането им дава по-големи шансове за приключване на сделката – те ще го направят. И ние също.

В същото време смятам, че работата от вкъщи поне два дни в седмицата е нещо, което ще се задържи. Всички обичат да спят до 8:45 ч. сутринта и да бъдат готови за работа на своите работни места в 9 ч. – поне за хората без деца. Пандемията направи нашите консултанти изцяло отговорни за техните задачи и действия, бюджети и постижения. От март 2020 г. имахме само един основен проблем с клиента - обикновено имаме поне по един проблем на клиент всеки месец.

Нашето бъдеще със сигурност зависи от начина на работа на клиентите и техните нужди – каквото и да изберат ще бъде включено в нашия обсег. Но едно е сигурно – агенцията на бъдещето няма да бъде ограничавана от местоположение и  отрасъл. Да бъдеш холистичен е основна характеристика, която клиентите ще търсят, заедно с доверие и отлични постижения.

 

Дигиталната трансформация е важна част от дневния ред на компании днес. Какви са първите стъпки, които трябва да бъдат предприети и които ще бъдат успешен ход в правилната посока?

Както във всеки процес на промяна, трябва да имаме предвид целите си - напълно ясно описание на нашата ситуация след 5 години. По време на пандемията, дигиталната трансформация просто премина границата между планиране и изпълнение. Този процес беше ускорен заради обстоятелствата. Сега сме в неговото начало, което е безкраен път от гледна точка на възможности за подобрение. Всяка нова нужда и всеки нов процес ще имат своето начало, среда и край в дигитален формат. Традиционните въпроси вече не са отправна точка. Но нека се придържаме към реалността - да не навлизаме в твърде сложни процеси. Има и работа на основно ниво, която също трябва да се свърши.

Миналата година даде предпоставка за допълнително вглеждане в потребителите, защото времето, което те прекарваха онлайн, значително се увеличи. Компании като нашата са тези, които трябва да създадат правилното съдържание и инструменти, използвайки това време по най-ефективния начин, за да стигнат до хората с правилните съобщения.

Все още технологиите се нуждаят от развитие. Като например, на срещата има четирима души - един е в дома си. Този извън стаята за среща няма да бъде толкова ангажиран и няма да участва в разговора, колкото останалите. Това е един много несъществен въпрос, но все пак изключително важен и е един от основните проблеми в технологиите, който трябва да се реши, за да бъдем независими от местоположението.

 

 

Поглед напред
относно CMO Insider

Надеждна информация, анализ и експертно мнение по отношение на социалните нагласи, маркетинга, медиите и рекламните тенденции, които ще бъдат полезни при вземането на важни бизнес решения по време и след пандемията COVID-19.

CMO Insider
бул. България 118
бизнес център Abacus, ет.5
София 1618, България