Потребителите по време на и след пандемията. Кои са те според EY?
време за четене: 5 минути
Понастоящем всички повече или по-малко са съгласни, че пандемията повлия значително на потребителското поведение и че тези промени ще бъдат постоянни в много отношения. Проучването „EY Future Consumer Index“, проведено сред 4859 потребители в САЩ, Канада, Обединеното Кралство, Франция и Германия в периода 6 – 13 април 2020 г., извежда интересни данни в това отношение. В него са описани четири потребителски сегмента по време на пандемия:
- "Спестяващи и трупащи": Най-големият сегмент включва 35% от потребителите, които не са толкова притеснени от пандемията, но в същото време са доста песимистични по отношение на дългосрочните ефекти.
- "Рязко намаляващи разходите": 27% от потребителите: най-силно засегнати от пандемията, най-песимистични по отношение на бъдещето и харчат по-малко за всички категории.
- "Спокойни, продължават напред": 26% от потребителите, които не са пряко засегнати от пандемията, не променят навиците си.
- "Хиберниращи и харчещи": последният сегмент (11% от потребителите), който е най-притеснен заради пандемията, но е и най-добре подготвен за справяне с нея. Представителите на този сегмент са оптимистично настроени за бъдещето, харчейки повече за всяка категория.
Всеки сегмент показва някои промени, свързани с разходите в различни категории, интересното е, че почти всички сегменти (с изключение на "Рязко намаляващи разходите") харчат повече за храна. Тези потребители, които са главно над 45 г., са най-силно засегнати и ограничават разходите във всички категории. 78% от потребителите в този сегмент пазаруват по-рядко, а 64% купуват само най-необходимото.
Анализът на EY отива по-далеч, като предвижда пет сегмента, които ще се очертаят като пряка последица от пандемичната криза.
Това са:
- „Обратно към старото нормално“ - 31% от потребителите. Този сегмент не са имали значителни промени в ежедневието си и не са засегнати в действителност, навиците им за харчене до голяма степен ще останат непроменени. Само 29% казват, че това ще промени начина, по който пазаруват, а 21% казват, че ще се промени това, което купуват.
- „Внимателно екстравагантни“ - 25% от потребителите. Те са със среден до висок доход. Въпреки че имат твърдото убеждение, че след пандемията ще бъдем в глобална рецесия и ще бъдем финансово консервативни, те очакват да похарчат повече за важни за тях категории (т.е. развлечения, здраве, ресторанти или мода). 45% обаче вярват, че начинът, по който пазаруват, ще се промени трайно, а 38% казват същото за това, което ще купуват. 62% казват, че е по-вероятно да купуват от компании, за които смятат, че правят добро за обществото.
- „Остават пестеливи“ – това 22% от потребителите. Те са най-песимистични, но се опитват да си стъпят на краката. Ще харчат малко по-малко, но при някои ще има значителни ограничения.
- „Продължават да намалят разходите“ - 13% от потребителите. Те са най-ниско образовани, най-малко вероятно е да работят. Ще намалят разходите си значително.
- „Обранто към нормалното с гръм и трясък“ - 9% от потребителите. Те са по-млади и работят. Ежедневието им беше най-силно засегнато от извънредните мерки, но в същото време, ще харчат много повече във всички категории.
Източник: EY
Що се отнася до България, пандемията не ни удари толкова лошо, колкото в други държави, не се оправдаха страховете на българите за ефектите от вируса (не се доказа като толкова опустошителен, нямахме толкова жертви и заразени) и поради тази причина, наред с разхлабването на мерките, ще има и по-бързо завръщане към предишните навици.