От поведенческите науки: Как пазаруването на храни се формира най-вече от това, което виждаме и как и защо останалите сетива са били изместени във времето
време за четене: 3 минути
Редовият потребител пазарува, обикаляйки регали и пътеки в супермаркетите, опитвайки се да направи своя избор сред опаковани стоки и перфектно подредени продукти. Той вижда яркочервени домати, ябълки и добре опаковани парчета месо вкутии, независимо от сезона. Има малък шанс да помирише или вкуси тези продукти. Нито има много комуникация. Просто няма нужда да се говориили да се общува с други хора.
Пазаруването с очите ни е втора природа. Но бихме могли да използваме толкова много сетива.
Начинът, по който купуваме храна, се е променил драстично през изминалия век и половина. За мнозина, особено в индустриализирания свят, купуването на храна се е превърнало в едноизмерно преживяване, водено главно от външния вид. Как точно се е случило прекъсването на връзката между това, което изпитваме, когато купуваме храна, и това, което изпитваме и ценим, когато ядем храна - ароматите, вкусовете, текстурите и, разбира се, зрението. Как визуалната информация стана водеща? И какво губим с останалите ни сетива, изпуснати встрани?
Сетивните извивявания на хората по време на пазаруването и храненето се промениха като продукт на сложно взаимодействие между напредъка в науката и бизнеса, как този напредък беше отразен от нашето отношение към природата и въвеждането на нови политически и икономически сили. С течение на времето силите за индустриализация и стандартизация настояваха за ярък, еднороден вид на наличната храна целогодишно, излагайки хората на нови визуални и вкусови преживявания. Но това стана за сметка на другите сетива и намаляваше по-локалните взаимоотношения с храната.
Купуваме това, което привлича погледа ни. Но защо и как? Историята на това как са се свързали притегателната сила, влияща върху зрението с решението за покупка, дава представа за трансформацията на отношенията на хората с храната, природата и обществото. Повече може да прочетете в изследването на Аи Хисано, автор на Visualizing Taste: How Business Changed the Look of What You Eat
Източник: https://behavioralscientist.org/
Изображение: Image: nrd/Unsplash