Наградите „Оскар“ 2023: висок ли е зрителският интерес в България?
Време за четене: 3 минути
На 12 март се състоя едно от най-очакваните събития в света на киното – наградите „Оскар“. Церемонията беше излъчена на живо по целия свят, включително и в България. За поредна година Nova Broadcasting Group държа правата за излъчване на „Оскарите“. Другата голяма телевизионна група BMG не остана по-назад и излъчи два от наградените филми – „Всичко навсякъде наведнъж“, който беше отличен в 7 различни категории и „Навални“, който е с участието на българския разследващ журналист Христо Грозев и спечели приз за най-добър документален филм.
Любителите на киното у нас имаха възможността да проследят награждаването по Кино Нова в реално време на 13 март от 02:00 часа, както и по време на повторението от 21:00 часа. Без изненада, прякото излъчване достигна до малък брой зрители, близък до миналогодишния. При повторението се наблюдава леко повишение спрямо миналата година от почти 3 хиляди души.
Любопитно е да разгледаме и демографския профил на аудиторията на тазгодишната церемония. Мъжете доминират при прякото предаване в ранните часове, но жените почти изравняват по време на вечерното повторение. Съвсем сходни са и данните от 2022 година. Световната тенденция за липса на интерес от страна на младата аудитория се наблюдава и у нас. Всички зрители, гледали награждаването на живо, са над 35 годишна възраст. Резултатите от повторението не са много по-различни – едва 15% са под 35 години, като тези между 45-54 доминират с дял от 41%. Това вероятно се дължи на факта, че младите потребители се информират от социалните мрежи или пък използват стрийминг платформи.
Студиото „Треска за Оскари“ с водещи Мариян Станков – Мон Дьо и Станислава Айви отбеляза повишение на гледаемостта тази година. Програмата традиционно бива излъчена по Нова ТВ непосредствено преди връчването на наградите, като този път беше с един час по-кратка и привлече с 50 хиляди зрители повече.
По време на повторението на церемонията по Кино Нова, бТВ Синема излъчи най-наградения филм за годината – „Всичко навсякъде наведнъж”. Парадоксът тук е, че въпреки високото отличие от Академията, научнофантастичната екшън комедия не успя да привлече вниманието на българите и достигна минимални нива на гледаемост.
По друг начин обаче изглежда ситуацията с документалния филм с българска следа „Навални”, който беше излъчен по бТВ на 24.03 в прайм тайм слота. Филмът достигна до над половин милион зрители сред аудитория 16+, като една от възможните причини за високия интерес е засегнатата тема, а именно борбата с корупцията в Русия. За сравнение по същото време в ефира на Нова ТВ беше излъчен американският екшън от 2010 год. „Следващите три дни“, който отбеляза 7,97 рейтинг.
От представените данни по-горе ясно личи, че българската публика не е толкова нетърпелива да разбере кои са големите победители на наградите „Оскар“, но е отворена към предавания тип студио за коментари от страна на български актьори и знаменитости и към отличени заглавия, разглеждащи актуална теми.
Автор: Деница Петрова, асистент анализатор в Publicis Groupe България, [email protected]
Заглавна снимка: Pexels