Как COVID-19 се отрази на инвестициите в рекламата
време за четене: 4 минути
В доклада си от края на май компанията за проучвания WARC публикува прогнозите си за рекламните инвестиции. Най-важните точки от доклада:
- Очаква се спад от 8,1% в инвестициите, или с $49,6 млрд. по-малко в сравнение с 2019 г.
- Тазгодишният спад ще е по-малък, в сравнение с кризата през 2009 г., когато спадът беше 12,7% ($60,5 млрд.)
- Почти всички сектори ще отчетат спад в рекламните инвестиции тази година, като най-голям ще е той в туризъм/пътувания (-31,2%), забавления и свободно време (-28,75), финансови услуги (-18,2%).
- Рекламата в интернет тази година ще отчете слаб ръст от 0,6% на глобално ниво, въпреки че ще бъде регистриран спад в редица пазари.
- Възстановяване с 4,9% се очаква за 2021, но то ще зависи от това колко сериозен всъщност ще се окаже спадът през 2020.
Данните показват, че бяха нужни повече от осем години, за да може глобалните инвестиции в реклама да се върнат на предишните си нива, което подсказва, че няма как да очакваме бързо възстановяване и сега.
Що се отнася до българския пазар, очаква се спадът на рекламните инвестиции да е близо 20%. Според проучването на Publicis Groupe Bulgaria най-ниски са брутните рекламни инвестиции в телевизия през април (94 млн. лв.), с 39% по-малко в сравнение със същия период миналата година. За традиционно силния месец май рекламните постъпления в телевизията са намалели с 26% до 121 млн. лв.
"За някои сезонни рекламодатели и индустрии, сред които бира, фармация, козметика, кредити, автомобили и др., това е пропуск, който е необратим и не подлежи на наваксване до края на годината", Светлана Тачева, директор "Проучвания" в "Publicis Groupe България.
Източници: WARC, Visual Capitalist, Капитал