Христо Вълков, ръководител отдел “Бранд управление” в А1, за ролята на телекомите във времена на адаптация
Време за четене: 4 мин.
Как компаниите на нашия пазар се адаптират към новата бизнес среда след пандемията според вас?
За мен компаниите са като нас хората. Всеки различно понася промени и особено радикални сътресения като световна пандемия. Моето лично мнение е, че телекомите са едни от най-адаптивните компании във всяка страна и затова си има логично обяснение: в телекомите динамиката е на едно от най-високите нива; телекомите имат сериозен ресурс, който гъвкаво може да посреща промени и предизвикателства. С едно изречение тренинг в промяната, адаптивност и ресурс. И най-важното: винаги, винаги хората са тези, които правят разликата при изравнени финансови и материални възможности на основните играчи.
Каква е ролята на телекомуникационната индустрия в процеса на адаптация на хората и компаниите от другите браншове?
Както е казал Дарвин - „Не оцелява най-силният, нито най-интелигентният, а този, който най-добре се адаптира към промените.“ Няма индустрия, която да помогне в адаптацията, ако хората не я искат. А ролята ни като телекоми е да направим технологиите достъпни, разбираеми и полезни за хората. По отношение на другите браншове – телеком решенията за бизнесите все повече ще изискват, освен мобилни и фиксира услуги, и ICT решения. С това, вярвам, ние от А1 можем да бъдем много полезни с цялостни решения и експертиза.
Kакво ново открихте за вашата компания и колеги по време и след пандемията?
За пореден път се убедих в силата на човешкия дух и в това, че работя в един от най-добрите екипи в България. Бяхме първият телеком, който реагира адекватно още в първите дни на пандемията както по отношения на обществото, така и с решенията за хората в компанията. Реорганизирахме се за броени дни, както с продукти и услуги (някои от тях предоставени безплатно), помагащи на нашите клиенти в ситуация на локдаун (образование и здравеопазване), така и по отношение на работата от вкъщи. Не мисля, че пандемията е свършила още и вярвам, че за да има „след пандемията“ всеки от нас трябва да е максимално отговорен и с приноса си да помогне всички заедно да преодолеем трудностите. Да сме толерантни помежду си и да се пазим.
Кое, според вас, е най-голямото предизвикателство за вашата индустрия в момента?
Предизвикателството, за мен, винаги сме си самите ние. От нас зависи дали приемаме или управляваме промяна; дали я приемаме като заплаха или като възможност; дали учим и се развиваме защото така ни казва някой или защото ние искаме. За мен лично предизвикателството пред индустрията е да сме по-близо до хората и да направим технологиите разбираеми и полезни за тях. Убеден съм, че сме на прав път.
Как ще изглежда бъдещето на телекомуникационния пазар?
Телекомуникациите все повече надхвърлят стандартните телко решения. Телекомуникационните компании все повече ще предлагат цялостни решения за хората и бизнесите. Ще навлезем в много нови сегменти важни за хората и компаниите. Само няколко примера:
Content: content is always the king. Може да се промени формата/начинът, по който консумираме съдържание, но то винаги ще бъде важно за нас като социални животни. Телекомите ще предоставят все повече начини/достъп до качествено съдържание (примерът при нас в А1 са спортните канали MAX Sport, гейминг лигата A1 Gaming league; Xplore TV – платформата ни, която е много повече от телевизия, давайки достъп до огромна видеотека, лесният достъп до топ платформи (Amazon Primeи HBO OD); Deezer със страхотно музикално съдържание; мобилната ни телевизия Xplore TV GO и още и още качествени дигитални услуги.
5G технологията и нейното развитие в следващите години ще бъде източник на голям брой иновации и бърза (р)еволюция на цялостната комуникационна екосистема, свързваща хора, места и неща. Говорим за иновативни решения в образование, здравеопазване, енергетика, индустрия (може би е по-добре да се каже „производство“), автономни автомобили, Интернет на нещата (IoT), Cloud решения. Тук е важно да отбележим и лидерската позиция на А1 в България и решението ни да се фокусираме в развитието само на истинска 5G ULTRA мрежа. В момента ние сме с най-голямата истинска 5G ULTRA мрежа в България, която за разлика от решения като 5G DSS, работи s 5G оборудване и на 5G честоти, използвайки лента с широчина от 100 MHz.Освен че използва по-ефективно честотния спектър, това осигурява по-голям капацитет за клиентите и по-големи скорости на сваляне на данни. Немислимите доскоро скорости на сваляне от над 1000 Mbps са вече реалност при 5G ULTRA.
ICT решения. За своите корпоративни клиенти А1 е доставчик на високотехнологични и иновативни решения, с богато портфолио от ICT услуги: софтуерни, IT Security, IaaS, PaaS, SaaS Cloud и IoT решения. Фокус на бизнес услугите, които А1 развива, са цялостните ICT решения, които включват както комуникационни и мрежови услуги, така и дейности по IT консултиране и системна интеграция.
A1 България е първият телеком в Югоизточна Европа със сертификат Cisco Gold Partner за цялостни ICT бизнес решения.
Дигиталната трансформация е важна стъпка в плановете на компаниите днес. Кои са първите стъпки в тази посока, които трябва да се направят, за да има успех? Къде се намира вашата компания по пътя на трансформацията?
Има разлика между дигитализация и дигитална трансформация. Първото е просто да започнеш да използваш повече дигитални решения. Второто е наистина важното и изисква сериозна промяна на процеси, начина на мислене и управлението на ресурси в организациите. Много от компаниите казват, че имат фокус върху дигиталната трансформация, а по действията им се вижда, че е по-скоро дигитализация. Това, разбира се, не е достатъчно. Няма да ви изненадам тук - първите стъпки са да се инвестира в подготовка и развитие на хора и екипи, които да бъдат носител на промяната, организационни промени и разбира се финансов ресурс. Ще се повторя, че в ДНК-то на телекомите е да са динамични. В А1 се развиваме с бързи стъпки и затова ни помагат силните екипи и сериозният IT опит.
Какви трябва да са отношенията с конкурентите във висококонкурентна индустрия като вашата, ако крайната цел е потребителите да получават най-добрата услуга?
Едно от определенията за маркетинг е „предвиждане и задоволяване на потребителски нужди по печеливш за организацията начин“. Винаги в основата е потребителят и неговите нужди. Разбира се всичко това няма как да стане без печалба за компаниите. Успешни в дългосрочен план са тези компании, които се развиват не „бутани“ от конкуренцията, а с амбицията за собственото си развитие, подчинено на потребителските нужди. В този контекст, за мен, отношенията с конкуренцията са като към професионалисти и не бих подходил по друг начин, защото вярвам в „Спечели по правилния начин“.
Какъв би бил вашият съвет към всички млади хора, които мечтаят да се занимават с това, което правите вие?
Да бъдат винаги любопитни към живота и хората, защото това ще ги държи в постоянна връзка с реалността и ще им помогне да имат по-правилна прогноза и визия за бъдещето. Да останат с дух на ученик и изследовател, дори когато вече са натрупали опит. И един приятелски съвет: да не гонят кариера заради статус, а знание, развитие като професионалисти и опит. Останалото ще дойде естествено и ще бъде заслужено.