Философски за пандемията: мрачният сценарий на Мишел Уелбек

Философски за пандемията: мрачният сценарий на Мишел Уелбек

време за четене: 4 минути

И за миг не вярвам на твърденията от типа „нищо няма да бъде както преди“. След коронавируса няма да се събудим в един нов свят, ще бъде същият, но по-лош.“ Това казва известният френски интелектуалец Мишел Уелбек, известен с нихилистичните си романи „Елементарните частици“ и „Платформата“ в писмото си, прочетено е ефира на френското Radio France International.   

Уелбек описва пандемията като „банален вирус“, който „даже не се предава по полов път“.

Според Уелбек изолацията и работата от вкъщи, които бяха наложени с пандемията, ще ускорят технологичния тласък към изолация на хората.

Този вирус беше чудесно извинение да се затвърди излизането от употреба на човешките взаимоотношения".

Дали тези прогнози биха били валидни и за българското общество? Има ли по-трайни ефекти от изолацията що се отнася до връзките между хората? Наблюденията на изследователския екип на Публисис Груп България, който анализира ефектите на пандемията още от самото ѝ начало, показват, че има група хора в България, макар и малко на брой, които в опита си да извлекат максимална ползва от изолацията, я осмислиха като повод да преразгледат приоритетите си. Тези приоритети са в най-различни области: както ежедневните дейности – пазаруване, хранене и т.н,  така и начините за прекарване на свободното време – много хора имаха повод да осъзнаят, че „мога и с по-малко“, че може би нямат нужда да излизат от дома, да се забавляват, да се хранят на ресторант толкова често, колкото преди. Намериха дигитални алтернативи на дейностите изискващи физическо присъствие на конкретно място, като събирането с приятели през платформи за конферентна връзка. Дигитални, безплатни алтернативи. Намирането на такива алтернативи е напълно в синхрон с тенденциите на минимализма, на начина на живот, който предвижда изчистването на всички излишно, на отстраняване на излишния „шум“, в т.ч. на намаляване на потреблението, все тенденции, които тепърва плахо навлизат в България. Донякъде тези новооткрити модели на поведение намериха допълнителен повод да се затвърдят през наблюденията на природозащитниците, които отчетоха как намалената активност на бизнесите и намаленото движение на хора се отразяват благоприятно на околната среда. Дали тези нови модели на поведение ще се докажат устойчиви във времето и с ефекти за потреблението, предстои да видим.

Източник: France24

Ако имате въпроси по темите от статията, може да се свържете с авторите на: research@publicis.bg

Потребителско поведение Прогнози: бизнес и потребители
относно CMO Insider

Надеждна информация, анализ и експертно мнение по отношение на социалните нагласи, маркетинга, медиите и рекламните тенденции, които ще бъдат полезни при вземането на важни бизнес решения по време и след пандемията COVID-19.

CMO Insider
бул. България 118
бизнес център Abacus, ет.5
София 1618, България