Брайън Солис: Коронавирусът създава ново поколение дигитални потребители

Брайън Солис: Коронавирусът създава ново поколение дигитални потребители

време за четене: 6 минути

Доколко адекватно е всъщност разделянето на поколения X,Y,Z?

Според Брайън Солис, автор на редица книги в областта на дигиталния маркетинг и комуникациите, футурист и отскоро отговарящ за иновациите в Salesforce, Covid-19 е довел до оформянето на ново поколение дигитални потребители: Поколението N - (ново/необикновено поколение), което той определя като:

сегмент, съставен от различни поколения digital-first потребители, възникнал като следствие oт разрушителните ефекти на Covid-19 ".

Поколението N е комбинация от два типа потребители: от една страна т.нар. early adopters на онлайн потреблението и от друга страна, тези, които от скоро го практикуват, т.е. тези, при които ограничаването и предпазните мерки покрай CОVID-19 са довели до модел на дигитално потребление, в който те изначално не са искали да влязат. Според данни от проучване на Paysafe Groupe*, 75% от малките и средни предприятия в България са забелязали промяна в поведението на клиентите си по отношение на платежните инструменти при онлайн пазаруванe: 43% от потребителите предпочитат улеснено/безконтактно плащане и без споделяне на финансови данни.

В допълнение, поколението N се характеризира със силен соматичен маркер, което означава, че емоциите заемат видно място при вземането на решения. По време на пандемия тези емоции се въртят основно около несигурността, страха и безпокойството. Като пряко следствие, дори след повторното отваряне на физическите магазини, безконтактното пазаруване продължава да е в разгара си.

Така че не опитът с цифровите инструменти определя поколението N, а по-скоро начинът, по който те консумират и създават нови навици. Докато средно са необходими 66 дни, за да се възприеме нов навик, поколението N показва, че потребителите са готови за нови преживявания.

Според Солис, компаниите, които искат да преминат през кризата с по-малко щети, би следвало да положат усилия да опознаят добре създадените от нея нови потребители и нови модели на потребление.

Разбира се, вкарването на големи, привидно хомегенни групи хора в подобни формирования, били те X, Y или Z, е полезно само до определена степен, т.е. полезно е само дотолкова, доколкото може да даде съвсем базисен ориентир за даден сегмент потребители на една категория относно поколенчески обусловени характеристики. Дори и в тази си "полза" моделът куца. В крайна сметка, колко общо биха могли да имат хора, родени в рамките на 20 години един от други. Хората, които си чистят зъбите с конец имат повече общи неща, отколкото "хомогенната" група милениъли**:

Story image

Ако трябва да дадем пример с новосъздадения от Солис термин, бихме спорили, че има проблем дори в самата дефиниция, която той дава - има огромна разлика в нагласата, с която всяка една от двете основни групи потребители подхожда към пазаруването онлайн, и като следствие и цялостното им изживяване е различно. Като добавим и фактори като различни етапи в живота, доходи и всякакви допълнителни особености на контекста, в който се формират техните решения за покупка, можем да имаме много различни модели на потребление, съответно и потребителски избори.

 

*проведено от 9 до 18 септември тази година от Sapio Research сред 1100 онлайн бизнеса, базирани в няколко държави – България, САЩ, Канада, Италия, Австрия и Германия

**според проучване на BBH

снимка: briansolis.com

Ако имате въпроси относно някоя от темите в статията, може да се свържете с нейните автори на research@publicis.bg

Потребителско поведение
относно CMO Insider

Надеждна информация, анализ и експертно мнение по отношение на социалните нагласи, маркетинга, медиите и рекламните тенденции, които ще бъдат полезни при вземането на важни бизнес решения по време и след пандемията COVID-19.

CMO Insider
бул. България 118
бизнес център Abacus, ет.5
София 1618, България