Битката за рейтинги в прайм тайма
Време за четене: 4 минути
В средата на февруари започна новият телевизионен сезон, в който водещите национални телевизии БТВ и Нова се опитват да балансират между добре познато и успешно съдържание с нови, повече или по-малко рискови предложения.
Преди да преминем към него, нека да направим кратко обобщение на резултатите от есенния сезон в прайм тайма. По-конкретно ще се съсредоточим върху развлекателните предавания, излъчвани в часовия диапазон от 18:00 до 22:30. Ще използваме рейтингите и аудиторните дялове на база основната група на купуване в телевизия на пазара (А18-49).
“Семейни войни” срещу „Татковци“ / “Стани богат“
В часовия слот от 18 до 19ч. бТВ представи нов български сериал „Татковци“. Сериалът постепенно увеличаваше аудиторията си, но така и не успя да достигне утвърденото предаване „Семейни войни“, което се излъчваше по същото време. „Татковци“ постигна среден рейтинг на епизод от близо 4 процентни пункта (пп) и аудиторен дял от около 20%. „Семейни войни” от своя страна регистрира средно 6,1 пп и 27% аудиторен дял.
След края на първия сезон на „Татковци“, БТВ върна в ефира „Стани богат“ по случай 20-годишнината на предаването. Това се отрази на Нова ТВ мигновено. През 2022-ра г. „Стани богат“ достигна среден рейтинг от 10 пп и над 35% аудиторен дял, срещу по-малко от 6 пп за „Семейни войни“ и 20% аудиторен дял. Ето и нагледно как беше разпределена аудиторията:
20-22ч
През есенния сезон програмата на бТВ се концентрира върху три основни предавания – турския сериал „Опасно изкушение“ всеки делничен ден от 20:00 до 21:00 часа, след него „Фермата“ до 22:30, а в събота от 20:00 до 22:30. Неделя вечер беше посветена на „Гласът на България“.
Нова ТВ заложи на по-разнообразна като брой предавания програма. Понеделник вечер беше отредена на „Игри на волята“. Въпросното предаване се излъчваше и от вторник до петък между 21:00 - 22:00 часа, предхождано от българския сериал „Пътят на честта“ - до четвъртък, и от „All Inclusive” в петък. Уикендът беше поделен между „Маскираният певец“ в събота и „Шоуто на Рачков„ в неделя.
Накратко конкуренцията в този часови слот може да се обобщи по следния начин – през седмицата между 20 и 22:00 часа Нова привличаше по-голяма част от телевизионната аудитория. През уикендите обаче бТВ печелеше с елиминационните двубои на „Фермата“ и „Гласът на България“.
Ето и нагледно как изглеждаше средният аудиторен дял на двата канала в есенния сезон:
Новият сезон
Сега нека обърнем внимание на предложенията на двете големи телевизии през новия телевизионен сезон.
Премиерата на десетия сезон на „Като две капки вода“ се изправи срещу премиерата на осмия сезон на „България търси талант“. Тук по-голямата част от аудиторията предпочете Нова ТВ – 41,6% срещу 30,3% за бТВ.
Най-интересният сблъсък от медийна гледна точка беше този между „Ергенът“ и новия сезон на „Един за друг“. Най-вече поради факта, че бТВ вложи сериозен ресурс в промотирането на новия формат. „Ергенът“ e лансиран в САЩ преди точно 20 години и от тогава се е превърнал в международен формат, а само в САЩ има излъчени 26 сезона. Като тематика идва именно в отговор на „Един за друг“ и високите резултати, които то донесе на Нова последните две години.
Има няколко логики, през които обичайно се развиват новите предложения в прайм тайма на големите телевизии. Предаването може да предизвика сериозен зрителски интерес при дебюта си и да поддържа относително стабилна и голяма аудитория в последващите епизоди и сезони. Добър пример е „Като две капки вода“. При различни обстоятелства предаването може да предизвика много силен зрителски интерес в дебюта си, но след това постепенно да загуби устрем. Подобен пример е „Шоуто на Рачков“, което започна силно с първия си епизод, но така и не успя да повтори успеха и в крайна сметка беше задминато от конкурентното съдържание по бТВ, макар и с висока аудитория. Трета опция е предаването да има нужда от повече време да привлече аудиторията и процесът да бъде постепенен.
Какво се случи с „Ергенът“? Със сигурност предаването предизвика огромен шум в социалните медии. След първия епизод предаването генерира 20 хиляди харесвания на страницата и още повече последователи. От дебюта му насам, платформата bTV Plus задмина Nova Play по брой преглеждания на страница. Ето какви са цифрите в телевизия.
В най-важната за рекламодателите възрастова група А18-49, аудиторният дял беше 34% при рейтинг от 11 пп. По същото време „Един за друг“ регистрира 24% аудиторен дял и близо 8 пп рейтинг. Ако се абстрахираме за момент от т.нар. таргет групи, „Ергенът“ е достигнал до над 2 милиона души при първото си излъчване. В този смисъл първата цел за силен дебют е постигната. Подчертавам, че фокусът ни в случая е чисто медиен (в рекламния смисъл на думата). Оставяме имиджовото изражение и реакциите в социалните мрежи настрана и следим аудиторните резултати на предаването.
Въпреки, че „Ергенът“ и „Един за друг“ се засякоха в събота, двете предавания в програмната схема практически ще се разминават. „Един за друг“ ще се излъчва от вторник до четвъртък между 21:00 - 22:00 часа, а „Ергенът“ в същия часови диапазон, но в четвъртък и петък.
И все пак промотирането на ново локално съдържание продължава и в двете телевизии. Нова ТВ представя нов български сериал „Лъжите в нас“. Това е и единственото ново съдържание от Нова ТВ в прайм тайма през настоящия пролетен сезон. Сериалът ще се излъчва от вторник до петък от 20:00 до 21 часа. БТВ от своя страна лансират „Мен не ме мислете“, който пък ще се излъчва в същия часови диапазон, но в четвъртък и петък. В този смисъл през по-голямата част от седмицата, сериалът на Нова ще се конкурира с познатия на зрителите турски сериал „Опасно изкушение“.
Първият сблъсък на сериалите на 22-ри февруари бе спечелен от премиерата на „Лъжите в нас“ с дял от малко над 34% срещу 27% за „Опасно изкушение“. Два дни по-късно „Мен не ме мислете“ отправи по-сериозно предизвикателство към Нова. Макар и с по-ниски дялове, двата сериала бяха с почти еднаква аудитория – 23% за бТВ срещу 24% за Нова.
Особено интересно е и завръщането на още един силен формат – Survivor. Той ще има за цел да се бори с „Като две капки вода“ в понеделник и „Един за друг“ във вторник и сряда. Дебютът на “Survivor” постигна рейтинг от над 13 пп и аудиторен дял от 36,6%срещу 12,7 рейтинг за „Като две капки вода“ и 36,4% аудиторен дял. Предвид факта, че „Като две капки вода“ е едно от най-рейтинговите предавания в ефира, можем спокойно да кажем, че премиерният епизод на “Survivor” постигна целта си. Предстои да проследим доколко ще може да задържи интереса на зрителите.
И двете телевизии ще разчитат на кулинарната тема в битката помежду си. „Master chef” не беше подновен, което благоприятства новия сезон на „Hell’s Kitchen”. На предаването са поверени петък вечер и уикендите, които бяха по-успешни за бТВ през есенния сезон, както посочихме по-рано. В събота шеф Ангелов ще се съревновава с филмова програма, а в неделя с „България търси талант“ и новото му жури. БТВ от своя страна лансира ново кулинарно предаване с водещ Силвена Роу в събота от 18:00 часа, което ще се конкурира с публицистичното „Ничия земя“.
В късния часови слот Нова предлага на зрителите новия сезон на българския сериал „Братя“, докато бТВ продължава да разчита на „Шоуто на Николаос Цитиридис“. Двете продукции са с еднаква продължителност от 22:30 до 23:00 часа, следвани от късните новини.
Ще завършим с това, с което започнахме. Двете телевизии се опитват да балансират между утвърдените си формати, но в същото време предлагат нови заглавия, с които да поддържат интереса на зрителя. Предстои да видим дали бТВ ще успее да обърне дългосрочната тенденция или Нова ще удържи лидерското място.
Автор: Дамян Коларов, експерт „Проучвания“ в Publicis Groupe България, [email protected]
Header photo: Jeshoots.com